Jeśli interesuje Cię tworzenie gier, być może zastanawiasz się, jakiego języka programowania się nauczyć. Możesz zacząć od przeczytania naszych artykułów na temat Javy, C++, Objective-C i Pythona. Dowiesz się z nich, który język będzie najlepiej odpowiadał Twoim potrzebom i zainteresowaniom. Następnie będziesz gotowy, aby przejść do nauki innych języków. Jeśli nie jesteś pewien, jak postąpić, możesz zacząć od wypróbowania jednego z nich.
C++
C++ jest jednym z najpopularniejszych języków do tworzenia gier. Jego wewnętrzne struktury ułatwiają organizowanie kodu w bloki wielokrotnego użytku. Jest też przenośny na różne platformy. Samodzielne stworzenie gry w C++ nie jest jednak łatwe. Choć jest to język najbardziej przyjazny dla początkujących, nie jest też najtrudniejszy. Oba języki mają swoje wady i zalety. Dowiedz się, który z nich jest dla Ciebie najlepszy.
Pierwszą rzeczą, którą należy rozważyć, jest silnik gry. Najpowszechniej stosowanym silnikiem gry jest C++. Ten rodzaj silnika zapewnia technologię dla wszystkich aspektów gry, od fizyki, przez dźwięk, po boty napędzane przez sztuczną inteligencję. Silnik gry ułatwia cały proces tworzenia gry, od grafiki po dźwięk i rozgrywkę. Co więcej, silniki gier mogą być budowane na bazie tych języków. Wybór języka zależy od własnych preferencji i celów.
Java
Java to jeden z najpopularniejszych języków programowania wysokiego poziomu. Jest zorientowany obiektowo i oparty na klasach, a jego celem jest uzyskanie jak najmniejszej liczby zależności od implementacji. Jest także łatwa do nauczenia i używania, a samouczki dostępne w Internecie ułatwiają rozpoczęcie nauki. Programowanie gier w Javie może być trudne, ale jest możliwe dzięki poniższym wskazówkom i trikom. Dowiedz się, jak wykorzystać te techniki w swoim następnym projekcie gry w Javie. Będziesz zadowolony, gdy zobaczysz, jak Twoja gra ożywa!
Aby zacząć, zacznij od poznania podstaw języka Java. Musisz zadeklarować zmienne przed ich użyciem, a możesz to zrobić za pomocą słowa kluczowego „field”. Słowo „pole” to termin oznaczający zmienną i odnosi się do zmiennej przypisanej do klasy. Można go użyć do określenia początkowej wartości lub liczby pseudolosowej. Ponadto można używać „pól” w funkcjach do przypisywania danych do innych obiektów. Dobre IDE poprowadzi Cię przez wszystkie opcje i pomoże Ci podjąć najlepszą decyzję.
Objective-C
Jeśli interesujesz się tworzeniem gier, jednym z pierwszych pytań, jakie musisz sobie zadać, jest „jakiego języka używać?”. Tworzenie gier to bardzo złożony i kreatywny zawód, ale zarobki są wysokie – przeciętny programista zarabia ponad 101 000 dolarów rocznie. Mimo to programiści mają do wyboru wiele opcji, więc wybór odpowiedniego języka może mieć ogromne znaczenie. Poniżej przedstawiono kilka kwestii, które warto rozważyć przy wyborze języka.
C#
ten język jest stosunkowo nowy w porównaniu z C++. C# został po raz pierwszy wydany przez firmę Microsoft w 2000 roku i był pod silnym wpływem języka Java, ale był na tyle unikalny, że odróżniał się od swojego poprzednika. C# jest powszechnie uważany za jeden z najlepszych języków do programowania gier, choć jest nieco wolniejszy od C++ i nie udostępnia tak wielu funkcji jak C++. Jeśli jednak szukasz darmowego języka do tworzenia gier, C# jest dobrym wyborem.
Python
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o Pythonie i tworzeniu gier, tworzenie gier komputerowych jest świetnym początkiem. Tworzenie gier w Pythonie wymaga wielu z tych samych podstawowych umiejętności programistycznych, których używasz w prawdziwych aplikacjach, takich jak zmienne, pętle, instrukcje warunkowe, funkcje i programowanie obiektowe. Dodatkowo, wymaga to również znajomości różnych algorytmów. Aby rozpocząć przygodę z tworzeniem gier w Pythonie, poniżej przedstawiamy kilka przykładów gier napisanych w tym języku.
Programowanie gier w Pythonie wymaga zwykle głównej pętli gry, która przetwarza dane wejściowe użytkownika. W tej pętli będziesz sterował ruchem gracza na ekranie i wykorzystywał różne zdarzenia w grze. Zdarzenia te są przechwytywane przez system zdarzeń pygame. Możesz także zdefiniować własne zdarzenia, używając pakietu pygame. Jeśli chcesz używać niestandardowych zdarzeń, musisz się upewnić, że używasz tej samej wersji Pythona, w której pracujesz.